Kunnskapsbank

Hemmeligheten bak suksesshistorien Mr Cake

Roy Fares og hans partner Mattias Ljungberg startet kafékonseptet Mr Cake i 2017. Suksessen var et faktum – hva førte til fremgangen?

Helt siden Roy Fares var liten, har han visst at han ønsker å vie seg til noe praktisk og kreativt. Heimkunnskapsfaget vekket hans interesse for baking, og han følte seg raskt hjemme blant egg, sukker, mel og glasur. I tillegg hadde han talent. I 2005 vant Roy det svenske mesterskapet for unge bakere, og samme år tok han med seg bronse hjem fra EM. Siden den gang har Roy gitt ut flere kokebøker og dukket opp på TV, blant annet som programleder i TV-showet Dessertmästarna. Men det er fremfor alt entreprenørskap som driver Roy fremover. Han elsker å ta på seg nye utfordringer. Og heldigvis var det slik suksesshistorien Mr Cake ble til.   
 
– Jeg har alltid reist mye til USA og vært interessert i godteri og bakst som har vært litt «too much». I Sverige eksisterte egentlig ikke den kulturen, og jeg ville gå mot strømmen og starte noe nytt, sier Roy Fares. 
 
Ideen om en kafé tok form, og Roy kontaktet sin partner Mattias Ljungberg for å planlegge og utveksle ideer. Deretter gikk alt fort. Mr Cake åpnet i september 2017, og suksessen var et faktum. Allerede på åpningsdagen var det lang kø utenfor butikken i Rådmansgatan i Stockholm. Roy sier at det var litt av en hype, men det er ikke grunnen til at folk fortsetter å komme tilbake. 
 
– Vi våget å tenke helhetlig fra starten av. Alt fra bakverk til utseende, presentasjon, behandling, markedsføring og sosiale medier. Selv om det selvfølgelig har hjulpet at jeg har gitt ut kokebøker og dukket opp på TV, er ikke det grunnen til at det går bra for Mr Cake. Det faktum at vi har tilbakevendende kunder, er et bevis på at det vi gjør er bra. 
 
Ifølge Roy er de tre viktigste suksessfaktorene for Mr Cake produktene, opplevelsen og behandlingen. Markedsføring er også viktig, og Roy forteller at de investerer mye i å være kreative, holde høy kvalitet på bildene og være aktive i sosiale medier. Men hva er nøkkelen til å drive et selskap som fungerer og holder sammen? 
 
– Det viktigste og vanskeligste med å drive et selskap er å få alle med i samme ånd, tanker og visjoner. Å kunne formidle alt fra bakverk til opplevelse og behandling nedover i organisasjonen. Det er viktig å forankre og delegere samtidig som vi hele tiden ønsker å utvikle oss. 
 
Å vokse raskt er en drøm for mange oppstartsbedrifter. Og selv om det utad har gått rett opp for Mr Cake, har det ikke bare vært en dans på roser.  
 
– Da vi åpnet i 2017, var vi ikke forberedt på den store oppslutningen. Vi var underbemannet og ikke raske nok. Den prosessen var ekstremt tøff. Når alle er nye og konseptet er nytt, sliter det deg ut at du aldri er à jour. Men det har også vært veldig lærerikt. Da vi åpnet i Gøteborg, hadde vi med oss mange rutiner. Vi tok med oss erfarne medarbeidere som støttet alle nye, og det var en helt annen trygghet fra start til slutt.  
 
Roy er enig i at bærekraftig vekst er en balanse. Og selv om man som selskap alltid har et ønske om å vokse, er det viktig å stoppe opp og sørge for at alt rundt omkring fungerer. 
 
– For å vokse på en bærekraftig måte trenger du en god organisasjon. Struktur og orden er alfa og omega. Hvis man kollapser der, blir det veldig rotete. 
 
Ingen mennesker er en øy. Og er det én ting Roy har innsett siden starten av Mr Cake, så er det å våge å ta imot hjelp og ansette folk med ulike ferdigheter. Spesielt som nystartet vekstbedrift hvor det er vanlig å legge for mye på egne skuldre. 
 
– Selvfølgelig kunne jeg sitte med papirer og kontraktsspørsmål og blande deig og lage kaker. Men det er ikke å være bedriftsleder. Min visjon er å hele tiden drive selskapet fremover. Min rolle er å tenke kreativt og komme opp med smarte løsninger mens jeg jobber med de daglige problemene og har folk til å hjelpe meg med å implementere dem. Det er viktig å våge å ta imot hjelp og stole på andre. Noen ganger tror du at du er best i alt, men en god leder må våge å gi slipp på kontrollen.